تهران ، سعادت آباد
09120000000
09120000000
تهران، سعادت آباد
جستجو

فیزیوتراپی شانه یخ زده

فیزیوتراپی شانه یخ زده

فیزیوتراپی شانه یخ زده باید با دقت بسیار بالایی صورت بگیرد تا بتوان این عارضه ویژه را به طور کامل درمان کرد. از شانه یخ زده با نام‌های گوناگونی یاد می‌شود که از بین آن‌ها می‌توانیم به کپسولیت چسبنده اشاره کنیم. این عارضه می‌‌توان توان حرکتی افراد را به شکل قابل توجهی کاهش دهد و به همین دلیل باید به آن توجه داشته باشیم. در ادامه متن با کلینیک هیدیکا همراه باشید و با شانه یخ زده بیشتر آشنا شوید.  

 

ماهیت کلی شانه یخ زده

کپسولیت چسبنده آن چنان شایع نیست، اما در صورت وقوع باید سریعاً مورد بررسی قرار بگیرد. تا کنون یک علت ویژه برای این بیماری یافت نشده است که بتوانیم به آن اشاره کنیم. معمولاً شانه یخ زده در افرادی همچون زنان و بیماران دیابتی مشاهده می‌شود. البته باید گفت که احتمال رخ دادن آن در سالمندان بیشتر از جوانان است.

کپسولیت چسبنده سه مرحله گوناگون دارد که در طی آن بیماری روز به روز گسترده‌تر می‌شود. این گستردگی تا حدی افزایش پیدا می‌کند که شما عملاً توانایی حرکت دادن شانه در جهت دلخواه خود را از دست خواهید داد. اگر این بیماری به شکل مناسب تشخیص داده نشود، درمان آن زمان زیادی را از بیمار می‌گیرد و در طول این مدت فرد همواره احساس ناراحتی خواهد کرد.

 

ماهیت کلی شانه یخ زده

 

دلیل بیماری شانه یخ زده

اکنون که با ماهیت کلی بیماری شانه یخ زده آشنا شدیم بهتر است به چند دلیل مهم که ممکن است بر ایجاد این بیماری اثرگذار باشند، اشاره کنیم. اولین مورد، مشکلاتی است که پس از جراحی شانه رخ می‌دهند. اگر جراحی شانه به شکل مناسبی صورت نگرفته باشد و یا در طی انجام آن جراح دقت کافی را به خرج ندهد، ممکن است شاهد به وجود آمدن بیماری شانه یخ زده باشیم.

مورد بعدی به سکته مغزی ارتباط دارد. در برخی از موارد معدود، سکته مغزی افراد در نهایت منجر به ایجاد محدودیت‌های حرکتی مهمی همچون شانه یخ زده می‌شود. طبیعتاً در این حالت درمان شانه یخ زده با درمان سکته مغزی باید هماهنگ باشد.

علت دیگری که باید از آن یاد کنیم، جراحی ماستکتومی است. این جراحی نیز باید با توجه و تمرکز بالایی صورت بگیرد و پس از پایان آن باید دوره نقاهت به شکل مناسبی طی شود. عدم انجام هر یک از این موارد منجر به ایجاد عوارض مختلفی از جمله شانه یخ زده خواهد شد.

شایان ذکر است که برخی از مشکلات و بیماری‌ها منجر به افزایش احتمال ابتلا به این بیماری می‌شوند. به عنوان مثال تحقیقات مختلفی نشان داده است که داشتن دیابت نقش مهمی در این زمینه دارد و نمی‌‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. بنابراین، لازم است که دیابتی‌های عزیز به این موضوع توجه داشته باشند.

 

مهم‌ترین علائم مربوط به این بیماری

 

مهم‌ترین علائم مربوط به این بیماری

در زمان انجام فیزیوتراپی شانه یخ زده به علائم آن توجه می‌شود. در واقع این علائم یک راهنمای کلی جهت انجام فیزیوتراپی هستند. نوع علائم شانه یخ زده مرحله به مرحله تغییر خواهد کرد. معمولاً در مرحله اول نشانه‌های این بیماری چندان شدید نیست و به همین جهت ممکن است زیاد به آن توجه نشود.

در اولین مرحله فرد معمولاً در مفصل شانه خود درد شدیدی را حس خواهد کرد. این درد ممکن است به شکل ناگهانی باشد و تنها پس از انجام یک سری فعالیت‌های مشخص مشاهده شود. البته این موضوع در رابطه با همه بیماران صحت ندارد و ممکن است تنها برخی از افراد با این موضوع مواجه شوند.

علامت بعدی که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم، احساس خشکی در شانه است. این احساس به نوعی خواهد بود که فرد تصور می‌کند حتی امکان جابه‌جایی شانه خود برای یک سانتی متر را هم ندارد. در مرحله اول درد بیشتر در شب و موقع استراحت کردن مشاهده می‌شود و در سایر ساعات روز فرد را اذیت نمی‌کند.

در مرحله دوم که به آن مرحله یخ زدگی گفته می‌شود، میزان درد یکسان است، اما خشکی به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد. اگرچه در مرحله اول درد تنها در شب مشاهده می‌شد، اما در این مرحله حتی در طول روز نیز فرد درد شدیدی را حس خواهد کرد. در مرحله سوم درد آن قدر زیاد می‌شود که فرد عملاً از انجام کوچک‌ترین امور شخصی نیز محروم می‌شود.

 

شانه یخ زده چقدر طول می‌کشد؟

با انجام فیزیوتراپی شانه یخ زده می‌توان مدت زمان مربوط به این بیماری را به شکل قابل توجهی افزایش داد. اگر فیزیوتراپی انجام نگیرد، ممکن است شانه یخ زده دو سال طول بکشد. در طی این دو سال فرد همواره با دردهای ناگهانی روبه‌رو خواهد شد و همین موضوع زندگی وی را به طور کامل دگرگون می‌کند. این در حالی است که با کمک فیزیوتراپی می‌تواند این مدت را به شش ماه کاهش داد.

 

شانه یخ زده چقدر طول می‌کشد؟

 

درمان با دارو

به منظور درمان شانه یخ زده از دارو نیز استفاده می‌شود. این داروها عموماً نقش مسکن را ایفا می‌کنند و به صورت مستقیم ربطی به بهبود بیماری ندارند. در واقع نمی‌توان انتظار داشت که با مصرف یک سری مسکن، بیماری شانه یخ زده به طور کامل از بین برود. به همین جهت لازم است که تمرکز کلی بر روی فیزیوتراپی باشد تا بتوان شانه را به حالت عادی بازگرداند و یک بار برای همیشه از دست مشکلات ناشی از شانه یخ زده دوری کرد. دور شد.  

 

روش‌های مختلف فیزیوتراپی شانه یخ زده

گفتیم که درمان اصلی برای شانه یخ زده، فیزیوتراپی است. این راهکار خود به موارد گوناگونی تقسیم‌بندی می‌شود که هر یک از آن‌‌ها دارای شرایط خاص خود هستند. از بین این موارد باید به گزینه‌های زیر اشاره کنیم:

روند کلی فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شانه یخ زده شامل مراحل گوناگونی است. در اولیه مرحله باید مشخص شود که این بیماری در چه شرایطی قرار دارد. در همین مرحله تعیین خواهد شد که چه روند خاصی از فیزیوتراپی باید به کار گرفته شود تا بتوان اطمینان یافت که نتیجه نهایی مطابق نیاز بیماران است. در مرحله دوم باید تعیین کرد که تعداد جلسات موردنیاز برای فیزیوتراپی چقدر خواهد بود. طبیعتاً همه بیماران دارای شرایط یکسان نیستند و همین موضوع بر روی تعداد جلسات اثر می‌گذارد.

در قسمت بعدی جلسات آغاز می‌شوند. در طی جلسات فیزیوتراپ همه تمرینات و راهکارهای درمانی را به شما اطلاع می‌دهد تا روند درمان به خوبی پیگیری گردد. همه این مراحل با دقت بسیار بالایی انجام خواهند شد تا بتوان اطمینان داشت که درد شما به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند.

 

استفاده از آب درمانی

 

استفاده از آب درمانی

یکی از روش‌های فیزیوتراپی جهت درمان شانه یخ زده که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی یافته است، آب درمانی محسوب می‌شود. در این روش، باید با مراجعه به استخر نسبت به انجام یک سری تمرینات ویژه اقدام کرد تا یخ زدگی شانه به مرور زمان کاهش یابد و در نتیجه بیمار بتواند دوباره به فعالیت‌های روزمره خود دست بزند.

علاوه بر آب درمانی، معمولاً استفاده از تمرین دستی نیز توصیه می‌شود. تمرین‌های دستی ساده‌ترین روشی محسوب می‌شود که یک فیزیوتراپیست می‌تواند برای درمان شما به سراغ آن برود. البته، نتایج بسیار مناسب این امر موجب شده است تا از آن به عنوان یک راهکار درمانی بی‌نظیر یاد کنیم.

الکتروتراپی و لیزر درمانی، دو راهکار و استراتژی مشخص جهت رفع مشکل شانه یخ زده به شمار می‌روند که اگر به شکل صحیح توسط فیزیوتراپیست به کار گرفته شوند، قطعاً منجر به بهبودی شما خواهند شد. در این دو روش باید از یک دستگاه‌های ویژه و پیشرفته استفاده شود که تنها فیزیوتراپیست‌ها روش کار با آن‌ها را بلد هستند.

گرما درمانی و سرما درمانی، به منظور منقبض و منبسط کردن عضلات به کار می‌روند. بنابراین می‌توان بیان کرد که این دو روش نیز در پاره‌ای از موارد برای حل مشکل شانه یخ زده واقعاً مناسب خواهند بود. همان‌طور که می‌توانید مشاهده کنید، روش‌های بی‌نظیری برای درمان این بیماری از طریق فیزیوتراپی وجود دارد.

 

فیزیوتراپی در منزل

امروزه شما کاربران عزیز می‌توانید تنها با یک تماس از خدمات فیزیوتراپی در منزل بهره ببرید. این امر موجب می‌شود تا دیگر دردسر مراجعه به مراکز درمانی را حس نکنید و تنها بر روی رفع درد خود تمرکز داشته باشید. خدمات فیزیوتراپی در منزل تنها توسط فیزیوتراپیست‌های حرفه‌ای و مجرب ارائه می‌شوند. بنابراین، می‌‌توانید با اطمینان خاطر کامل به سراغ این راهکار بی‌نظیر بروید و از سایر چالش‌های موجود در این زمینه دوری کنید.

 

فیزیوتراپی در منزل

 

استفاده از تزریقات

در طول فیزیوتراپی شانه یخ زده ممکن است چند تزریق نیز صورت بگیرد. به عنوان مثال در این زمینه می‌توانیم به تزریق کورتیکواستروئید اشاره کنیم. این ماده خود یک نوع مسکن محسوب می‌شود و می‌تواند به شکل قابل توجهی درد شما را کاهش دهد. این در حالی است که همین تزریق منجر به بهبود حرکت شانه خواهد شد. بنابراین ممکن است به تشخیص فیزیوتراپ چند تزریق نیز صورت بگیرد.

 

سخن پایانی

شانه یخ زده یا کپسولیت چسبنده یک عارضه خاص محسوب می‌شود که در طی آن امکان حرکت شانه به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. به منظور درمان شانه یخ زده باید از راهکارهای مختلفی از جمله فیزیوتراپی در منزل کمک گرفت. تنها در این صورت می‌توان امید داشت که بیمار به حالت عادی خود باز می‌گردد و می‌تواند امور مدنظرش را بدون مشکل انجام دهد. به منظور انجام این نوع فیزیوتراپی می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما عزیزان را به طور کامل یاری کنند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *