تهران ، سعادت آباد
09120000000
09120000000
تهران، سعادت آباد
جستجو

روش‌های درمان شانه درد و علت و علائم

روش‌های درمان شانه درد و علت و علائم

بررسی روش‌های درمان شانه درد و علت و علائم از جمله مواردی است که ضرورت دارد آن را بررسی کنیم. شانه درد می‌تواند توان حرکتی ما را به شکل نامناسبی تغییر دهد و منجر به محدودیت در انجام دادن روتین‌ روزانه شود. خوشبختانه راهکارهای خوبی برای این عارضه وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها به منظور پایان دادن به درد خود استفاده کنیم. در این مقاله از کلینیک فیزیوتراپی هیدیکا همراه ما باشید تا با روش های درمان شانه درد آشنا شوید.

 

علت شانه‌ درد

بیایید در همین ابتدای متن به علت‌های مختلف شانه درد اشاره داشته باشیم. شانه از اعضای مهم بدن است و به همین جهت باید به عارضه‌های مربوط به آن توجه کنید. در واقع عدم دقت به شانه درد و بی‌خیالی نسبت به آن می‌تواند اوضاع این نوع درد را بدتر کند به نحوی که در نهایت امکان استفاده از درمان‌های ساده از بین خواهد رفت.

از جمله اصلی‌‌ترین علت‌های شانه درد می‌توانیم به ضربات فیزیکی اشاره کنیم. آسیب دیدن شانه به شکل فیزیکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای این عضو از بدن شما اتفاق بیفتد. این ضربات فیزیکی شانه را از جای خود جابه‌جا می‌کنند و در نهایت منجر به پاره شدن بافت‌های کنار آن می‌شوند. نتیجه این امر نیز چیزی به جز در رفتگی شانه نخواهد بود.

مورد بعدی، شکستگی استخوان‌هایی است که مفصل شانه را می‌سازند. هر نوع شکستگی و یا ترک خوردگی در استخوان‌های مربوط به این بخش نتیجه‌ای به جز شانه‌درد شدید نخواهد داشت. در پاره‌‌ای از موارد شاهد آن هستیم که علت اصلی شانه درد، سکته مغزی است. این نوع سکته عملکرد کلی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به همین جهت ممکن است مشکلات بسیار زیادی را برای شما به وجود آورد.

دلیل دیگری که برای درد شانه می‌توان به آن اشاره کرد، التهاب در تاندون‌های خاصی به نام تاندون روتاتورکاف است. چنانچه این تاندون‌ها دارای عملکرد مناسبی نباشند و متلهب شوند، شانه درد گسترش می‌یابد و بیمار درد زیادی را تحمل خواهد کرد. تحقیقات مختلفی نشان داده‌اند که مواردی همچون بیماری‌های روماتیسمی نیز می‌توانند منجر به درد در شانه شوند. گزینه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم همگی علت‌های اصلی شانه درد محسوب می‌شوند و در برخی از موارد ممکن است چند مورد از آن‌ها به صورت همزمان رخ دهند.

 

علائم شانه درد

 

علائم شانه درد

در این بخش از بررسی روش‌های درمان شانه درد و علت و علائم آن قصد داریم کمی موضوع را گسترش دهیم. شانه درد می‌تواند نشانه‌ها یا علائم گوناگونی داشته باشد. به همین جهت لازم است که پس از مشاهده هر یک از آن‌ها سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این موضوع از اهمیت قابل توجهی برای سلامتی شما برخوردار است و لطفاً بدان توجه داشته باشید.

مهم‌ترین علامت این بیماری، درد شدید و یا ملایم در شانه است. برخی از بیماران این درد را نوعی سوز می‌دانند که ممکن است به شکل دائمی باشد و یا تنها در یک بازه زمانی مشخص ایجاد گردد. اگر شانه درد شدیدتر شود و به آن توجهی نکنید، بافت آن تورم می‌کند.

تورم شانه با تغییر رنگ پوست این بخش از بدن همراه است. در واقع پوست شانه ممکن است به رنگ‌های خاصی همچون قرمز، بنفش و حتی سیاه کبود در بیاید. ادامه یافتن تورم شانه منجر به آن می‌شود که فرد عملکرد حرکتی مفصل خود را از دست بدهد و حتی برای انجام امور ساده نیز نیازمند بهره‌گیری از کمک دیگران باشد.

در پاره‌ای از موارد شاهد آن هستیم که شانه کاملاً بی‌حس می‌شود. البته این بی‌حسی خود می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد. در هر صورت لازم است که پس از مشاهده هر یک از موارد گفته شده، مراجعه به پزشکان مجرب را به عنوان یک گزینه اساسی در نظر داشته باشید.

 

روش‌های درمان شانه درد

اگر خاطرتان باشد گفتیم که برای درمان شانه درد می‌توان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد. این روش‌ها گاهی در کنار هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و گاهی تنها برخی از آن‌ها به کار می‌روند. پزشکان تشخیص می‌دهند که کدام راهکار درمانی برای وضعیت کنونی شما گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود. در ادامه به برخی از روش‌های اصلی درمان شانه درد می‌پردازیم.

 

استفاده از دارو

اولین موردی که باید از آن یاد کنیم، استفاده از داروهای مسکن است. این داروها به صورت مستقیم بافت شانه را ترمیم نمی‌کنند و تنها درد شما را کاهش خواهند داد. در برخی از موارد استفاده کردن از داروهای مسکن بسیار قوی توصیه می‌شود تا درد به نقطه قابل تحمل برسد. به عنوان مثال اگر دچار در رفتگی شانه شده باشید، پزشکان از این داروهای مسکن قوی به منظور ایجاد یک شرایط مناسب جهت جا انداختن شانه استفاده خواهند کرد.

 

استفاده از فیزیوتراپی

بهترین روش موجود به منظور درمان شانه درد که همواره تأکید بسیار زیادی بر روی آن می‌شود، انتخاب کردن فیزیوتراپی است. در فیزیوتراپی از تمرین‌های کششی و روش‌های ورزشی مختلف کمک گرفته می‌شود تا بتوان شانه را به یک وضعیت پایدار رساند.

فیزیوتراپی خود به بخش‌های گوناگونی تقسیم‌بندی می‌شود که هر یک از آن‌ها دارای ساختار منحصر به فرد خود هستند و مراحل متعددی برایشان بیان می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است در حین فیزیوتراپی از مواردی همچون شاک ویو تراپی یا لیزرتراپی استفاده شود.

فیزیوتراپی باید تنها توسط متخصصان امر و با کمک دستگاه‌های ویژه صورت بگیرد. تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که این روش درمانی می‌تواند نتایج فوق‌العاده مناسبی به همراه داشته باشد و به همین جهت همواره شاهد تأکید مجدد بر روی آن هستیم.

امروزه فیزیوتراپی به یک علم گسترده تبدیل شده و نسبت به چندین دهه قبل پیشرفت‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است. از فیزیوتراپی نه تنها برای درمان کامل درد شانه بلکه برای موارد دیگری همچون تقویت عضلات، درمان کمر درد، بهبود بیماران پس تصادفات رانندگی و… نیز بهره گرفته می‌شود.

 

روش‎های فیزوتراپی برای درد شانه

 

روش ‎های فیزوتراپی برای درد شانه

امروزه از روش‌های مختلف فیزوتراپی برای درمان درد شانه استفاده می‌شود که از بین آن‌ها می‌‌توانیم به مواردی همچون گرما درمانی،‌ حرکات کششی،‌ تقویت شانه، اولتراسوند درمانی،‌استفاده از چسب ورزشی، اصلاح حرکات، تعیین برنامه‌ ارگونومیک و… اشاره کنیم. علاوه بر این،‌ در چنین حالتی معمولاً به مواردی همچون موبیلیزاسیون مفصل نیز توجه می‌شود.

اینکه از بین موارد گفته شده کدام گزینه نتیجه بهتری را برای شما به ارمغان می‌آورد بستگی به تشخیص فیزیوتراپیست دارد. به همین دلیل لازم است که به گفته‌های فیزیوتراپیست خود کاملاً توجه کرده و از آن‌ها به طور کامل پیروی کنید. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که روش‌های گفته شده بهترین نتیجه را به ارمغان می‌آورند. باید به این نکته اشاره کنیم که در برخی از موارد ممکن است برای درمان این بیماری به سراغ یخ درمانی نیز برویم. معمولاً به کارگیری این موارد در کنار هم به ما اجازه می‌دهد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن شانه درد را تا حد بسیار خوبی درمان کنیم و از افزایش میزان درد مربوط به آن بکاهیم.  

 

جراحی

اگر روش‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم برای درمان کردن درد شانه موثر واقع نشوند، چاره‌ای به جز جراحی شانه وجود نخواهد داشت. در این حالت پزشک چاره‌ای به جز جراحی بخش آسیب دیده ندارد، اما خوشبختانه در اکثر موارد نیازی به انتخاب این روش وجود نخواهد داشت. به خصوص اگر فیزیوتراپی به شکل صحیح به کار گرفته شود.

در جراحی شانه از روش خاصی با نام لاپاروسکوپی کمک می‌گیریم. این روش مدت زمان موردنیاز برای بهبود بیماران مختلف را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد و از این جهت می‌تواند واقعاً مفید فایده باشد. این که پس از جراحی دوران نقاهت چقدر طول می‌کشد و مواردی از این دست به شرایط کلی بیمار بستگی خواهد داشت و به همین جهت نمی‌توانیم توضیح مشخصی را در این زمینه بیان کنیم.

جالب است بدانید که حتی پس از پایان یافتن جراحی به منظور بهبود مجدد بافت‌ها و همچنین افزایش قدرت عضلات شانه دوباره باید به سراغ فیزیوتراپی رفت. در واقع می‌توان بیان کرد که در هر صورت فیزیوتراپی یک از مهم‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین روش‌های درمان کلیه دردهای عضلانی و مواردی همچون شانه درد شناخته می‌شود.

 

فیزیوتراپی در منزل برای شانه‌درد

همان‌طور که بیان شد، امروزه استفاده از فیزیوتراپی به منظور رفع شانه درد به یک امر ضروری تبدیل شده است. خوشبختانه هم اکنون می‌‌توان اکثر راهکارهای مربوط به فیزیوتراپی را حتی در منازل نیز انجام داد. این امر به بیماران اجازه می‌دهد تا دیگر نیازی برای مراجعه به مراکز فیزیوتراپی حس نکنند و از سوی دیگر هزینه‌‌های درمانی خود را به شکل قابل توجهی کاهش دهند.

با انجام فیزیوتراپی در منزل،‌ می‌توانید خیال کاملاً راحتی از بابت تسریع روند بهبودی خود داشته باشید. این یک انتخاب عالی برای افرادی است که دوست ندارد به شکل مداوم جلسات خود با فیزیوتراپیست را در یک مرکز مشخص به انجام برسانند. شما می‌توانید در آرامش خانه خود از خدمات گوناگون مربوط به این موضوع بهره ببرید.

 

تسکین درد شانه با ورزش

سخن پایانی

در این متن به بررسی روش‌های درمان شانه درد و علت و علائم اشاره کردیم و در مورد هر یک مطالبی بیان شد. امروزه درمان‌های مختلفی برای درمان این عارضه خاص وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به فیزیوتراپی در منزل اشاره کرد. این نوع فیزیوتراپی برای افرادی که می‌خواهند در مدت زمان مناسبی از شر درد شانه راحت شوند، بهترین گزینه ممکن است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتماً با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما عزیزان را به طور کامل راهنمایی کنند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *